Rozmiar czcionki: A A+ A++ Odstępy:
TAB przejście do kolejnego elementu
SHIFT + TAB przejście do poprzedniego elementu
CTRL + M przejście do szybkiego menu
Przeglądasz archiwalną wersję tego artykułu z dnia 09.03.2020
Przejdź do wersji aktualnej

Urząd Stanu Cywilnego USC

Wojska Polskiego 15
II piętro , pok. 23
tel. +48 34 350 57 10 wew. 39, 67
Email: um@gorzowslaski.pl

 

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego - mgr inż. Donata Orzeszyna-Gajewska

 


 

Do  zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:

  • Rejestracja zdarzeń z zakresu stanu cywilnego dotycząca urodzeń, małżeństw i zgonów oraz wydawanie odpisów i zaświadczeń z tych aktów
  • Transkrypcja i odtwarzanie aktów stanu cywilnego w polskich księgach stanu cywilnego
  • Prowadzenie akt zbiorowych do sporządzonych aktów stanu cywilnego
  • Korygowanie, uzupełnianie i aktualizacja danych zawartych w rejestrze PESEL
  • Przyjmowanie oświadczeń oraz wydawanie zaświadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami wynikającymi z kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz innych aktów prawnych
  • Przenoszenie aktów stanu cywilnego, wzmianek dodatkowych oraz przypisków do centralnego Rejestru Stanu Cywilnego prowadzonego przez ministerstwo ds. informatyzacji w systemie teleinformatycznym
  • Unieważnianie aktów stanu cywilnego bądź wzmianek dodatkowych błędnie zarejestrowanych w systemie
  • Przyjmowanie zgłoszeń o jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego i inicjowanie wszczęcia przez Wojewodę Opolskiego procedury odznaczenia jubilatów medalem za długoletnie pożycie małżeńskie
  • Wydawanie decyzji o zmianie imion i nazwisk
  • Współpraca z zagranicznymi urzędami stanu cywilnego w zakresie międzynarodowej wymiany informacji dotyczącej stanu cywilnego, w tym współpraca z polskimi i zagranicznymi placówkami dyplomatycznymi
  • Prowadzenie korespondencji z organami administracji publicznej i instytucjami w sprawie zapisów w aktach stanu cywilnego
  • Zarządzanie księgami i rocznikami stanu cywilnego
  • Prowadzenie archiwum USC oraz przekazywanie ksiąg stanu cywilnego i akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego do archiwum państwowego po upływie ich przechowywania
  • Pozyskiwanie i przekazywanie danych dla potrzeb statystyki publicznej