Przejdź do wersji aktualnej
Referat Bezpieczeństwa, Działalności Gospodarczej i Promocji BDP-V
Wojska Polskiego 15
II piętro , pok. 22, 21, 21a
tel. +48 34 350 57 10 wew. 38, 36, 54, 57, 58
Email: um@gorzowslaski.pl
Referatem kieruje kierownik.
Do podstawowych kompetencji i zadań referatu należy prowadzenie całokształtu spraw w zakresie :
- obronności,
- obrony cywilnej,
- zarządzania kryzysowego,
- ochrony przeciwpożarowej,
- współdziałania z organizacjami pozarządowymi,
- wspieranie kultury fizycznej,
- wspierania gospodarki i rynku pracy,
- działalności gospodarczej,
- wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu,
- gospodarowania mieszkaniami i lokalami,
- promocji gminy,
- pozyskiwania środków z funduszy europejskich,
- realizacja programów rządowych .
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw obronnych należy :
- Organizacja kwalifikacji wojskowej.
- Prowadzenie rejestru osób podlegających kwalifikacji wojskowej.
- Wzywanie do stawienia się przed komisją lekarską i komisją wojskową mężczyzn i kobiet zgodnie z listą i wykazem roczników starszych z Wojskowej Komendy Uzupełnień.
- Współdziałanie z wojewodą i starostą przy organizacji i przeprowadzaniu kwalifikacji wojskowej, prowadzenie dokumentacji gminnej w tym zakresie oraz pełnienie dyżuru w lokalu Powiatowej Komisji Lekarskiej.
- Prowadzenie ewidencji osób, które nie zgłosiły się do kwalifikacji wojskowej.
- Przygotowywanie decyzji w sprawie uznania żołnierza za osobę mającą na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny.
- Reklamowanie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i czasie wojny.
- Organizacyjne przygotowanie jednostek do realizacji zadań obronnych.
- Realizacja planowania operacyjnego i programowania obronnego.
- Przygotowanie elementów systemu obronnego państwa, umożliwiającego mobilizacyjne rozwiniecie Sit Zbrojnych RP.
- Przygotowanie do realizacji zadań wynikających ze współpracy cywilna - wojskowej.
- Współdziałanie w przygotowaniu do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa - gospodarza na rzecz wojsk sojuszniczych.
- Przygotowanie do udziału w systemie kierowania bezpieczeństwem państwa.
- Planowanie i realizacja zadań gospodarczo - obronnych.
- Planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony.
- Planowanie i realizacja szkolenia obronnego.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw obrony cywilnej należy :
- Opracowanie i aktualizacja planu obrony cywilnej Gminy oraz nadzór nad opracowaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych.
- Realizacja planowania z zakresu obrony cywilnej.
- Opracowywanie i uzgadnianie planów działania w zakresie obrony cywilnej.
- Organizacja formacji obronnych.
- Ocena stanu przygotowań obrony cywilnej.
- Organizacja ewakuacji ludności.
- Zaopatrzenie i gospodarka sprzętem obrony cywilnej dla ludności i zakładów pracy.
- Aktualizacja bazy danych służącej obronie cywilnej.
- Popularyzacja obrony cywilnej oraz szkolenia w tym zakresie.
- Przygotowanie i zapewnienie działania elementów systemu wykrywania i alarmowania.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw zarządzania kryzysowego należy :
- Planowanie i prognozowanie działań w wypadku wystąpienia zagrożeń miejscowych oraz ich analizowanie.
- Realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego.
- Planowanie i organizowanie systemów ostrzegania ludności.
- Organizacja łączności alarmowej.
- Zapobieganie i reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych i kryzysowych.
- Planowanie zabezpieczenia gminy przed powodzią oraz analizowanie zagrożenia.
- Prowadzenie dokumentacji akcji przeciwpowodziowych.
- Koordynowanie przygotowań i realizacja przedsięwzięć z zakresu zarządzania kryzysowego na terenie miasta i gminy.
- Organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń z zakresu zarządzania kryzysowego.
- Koordynowanie zadań realizowanych przez Policję, Państwową Straż Pożarną, ochotnicze straże pożarne, służby ratownictwa komunalnego oraz inne podmioty gospodarcze, instytucje i organizacje na terenie miasta na rzecz ochrony ludności.
- Obsługa administracyjno-biurowa Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
- Współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego miast sąsiednich oraz organów administracji publicznej.
- Współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska.
- Współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej należy:
- Programowanie i analizowanie działalności jednostek ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy.
- Popularyzacja zadań ochrony przeciwpożarowej.
- Koordynowanie doboru oraz zakupu wyposażenia sprzętu i materiałów niezbędnych dla służb przeciwpożarowych.
- Ewidencjonowanie szkoleń, badań lekarskich strażaków jednostek OSP z terenu gminy.
- Ubezpieczenia strażaków oraz sprzętu biorącego udział w działaniach ratowniczo- gaśniczych, kursach, ćwiczeniach i szkoleniach.
- Gospodarka sprzętem oraz ewidencja środków trwałych i nietrwałych.
- Rozliczanie zakupów sprzętu ochrony przeciwpożarowej oraz udziału strażaków jednostek OSP w zdarzeniach ratowniczo-gaśniczych.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu współdziałania z organizacjami pozarządowymi oraz wspieranie kultury fizycznej należy :
- Wspieranie działalność organizacji pożytku publicznego.
- Wymiana informacji o kierunkach działalności organizacji pożytku publicznego pomiędzy gminą i tymi organizacjami.
- Przeprowadzanie otwartych konkursów ofert w zakresie działalności pożytku publicznego i wolontariatu.
- Weryfikacja ofert składanych z własnej inicjatywy organizacji pożytku publicznego na realizację zadań z zakresu tej działalności.
- Realizacja zadań z zakresu działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
- Programy rozwoju kultury fizycznej oraz sprawozdawczość w tym zakresie.
- Prowadzenie ewidencji i rejestrów oraz dokumentacji jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za kulturę fizyczną.
- Nadzór nad Uczniowskimi klubami sportowymi.
- Opieka nad sportowcami oraz działalnością sportową.
- Wydawanie zezwoleń na organizację imprez masowych, zgromadzeń i manifestacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu wspierania gospodarki i rynku pracy należy :
- Realizacja strategii rozwoju gospodarczego i planów operacyjnych.
- Dokonywanie analizy i oceny stanu oraz perspektyw rozwoju gospodarczego.
- Pozyskiwanie środków pozabudżetowych i pomocowych na rozwój gminy.
- Promocja gospodarcza poprzez konkursy i nagrody gospodarcze.
- Wspieranie aktywności gospodarczej mieszkańców.
- Przekazywanie i pozyskiwanie informacji gospodarczej.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu działalności gospodarczej należy:
- Wykonywanie zadań z zakresu obsługi ewidencji działalności gospodarczej.
- Poświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z innych urzędów.
- Poświadczanie danych ze zbioru ewidencji działalności gospodarczej.
- Przekazywanie danych ewidencyjnych: Urzędowi Statystycznemu, Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, Oddziałowi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Prowadzenie akt ewidencyjnych przedsiębiorców.
- Udzielanie informacji z danych zawartych w ewidencji.
- Wydawanie zaświadczeń o treści wpisów w ewidencji.
- Przekazywanie złożonych przez przedsiębiorców wniosków o wpis do rejestru REGON oraz zgłoszenia NIP.
- Prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej oraz ewidencjonowanie decyzji i zaświadczeń związanych z działalnością gospodarczą.
- Zezwolenia na wykonywanie przewozów w transporcie drogowym.
- Prowadzenie rejestru miejsc przeznaczonych dla handlu (targowiska itp.).
- Pomoc publiczna dla przedsiębiorców.
- Udzielanie pomocy publicznej przedsiębiorcom.
- Poradnictwo w zakresie ochrony praw konsumenckich.
- Edukacja konsumencka.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż alkoholu należy:
- Przedkładanie w celu zaopiniowania wniosków o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Wydawanie zezwoleń stałych na sprzedaż napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży lub poza miejscem sprzedaży.
- Wydawanie zezwoleń na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych, wyprzedaż posiadanych zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych w miejscu sprzedaży lub poza miejscem sprzedaży.
- Wydawanie decyzji odmownych na sprzedaż napojów alkoholowych oraz o cofnięciu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
- Prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i rozliczaniem opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu gospodarowania mieszkaniami i lokalami należy:
- Gospodarka lokalami mieszkalnymi i użytkowymi.
- Przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w zakresie polityki gospodarki lokalami użytkowymi i mieszkalnymi, w tym także opłat czynszowych.
- Opracowywanie projektów programów i prowadzenia całości spraw w zakresie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
- Prowadzenie spraw związanych z zamianami lokali mieszkalnych.
- Przydzielanie lokali mieszkalnych i użytkowych i zawieranie w tym zakresie stosownych umów.
- Pozyskiwanie wsparcia finansowego na tworzenie lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni, domów dla bezdomnych, lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niebędących lokalami socjalnymi.
- Ustalanie zasad najmu lokali.
- Kontrolowanie prawidłowości sprawowania zarządu nieruchomościami.
- Kontrolowanie prawidłowości wykorzystania lokali.
- Ustalanie uprawnień do najmu lokali z mieszkaniowego zasobu gminy.
- Przyznawanie lokali mieszkalnych zamiennych.
- Przetargi na wynajem lokali użytkowych.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu promocji gminy należy:
- Promocja gminy, m.in. poprzez:
- przeprowadzanie własnych akcji promocyjnych i reklamowych gminy,
- udział w obcych wydarzeniach promocyjnych,
- przygotowywanie materiałów, przedmiotów promocyjnych gminy i jej jednostek,
- bieżące prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Urzędu,
- opracowywanie własnych wydawnictw,
- prowadzenie dokumentacji z wydarzeń, akcji i imprez (materiały fotograficzne lub audiowizualne i inne).
- Promocja turystyki oraz kultury fizycznej gminy, m.in. poprzez:
- organizacja informacji turystycznej,
- wspieranie działalności w zakresie turystyki i wypoczynku,
- prowadzenie ewidencji pól biwakowych i ich kategoryzacji,
- prowadzenie ewidencji miejsc noclegowych,
- wyznaczanie szlaków turystycznych i tras rowerowych,
- popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
- organizacja zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
- wspieranie jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za kulturę fizyczną turystykę i wypoczynek.
- Współpraca z zagranicą, w tym m.in.:
- nawiązywanie kontaktów i określanie zakresu współpracy gminy oraz jej jednostek organizacyjnych z jednostkami i organizacjami zagranicznymi,
- organizacja wyjazdów zagranicznych przedstawicieli gminy oraz przyjmowanie przedstawicieli i gości z zagranicy,
- programowanie, określanie strategii i planów w zakresie współdziałania z partnerami zagranicznymi.
- Kontakty ze środkami publicznego przekazu, w tym. m.in.:
- monitorowanie środków publicznego przekazu,
- opracowywanie informacji własnych dla środków publicznego przekazu oraz odpowiedzi na informacje medialne,
- organizowanie konferencji prasowych i wywiadów.
- Nadzór nad działalnością kulturalną w gminie, w tym. m.in.:
- rejestracja instytucji kultury i monitorowanie ich działalności,
- koordynacja organizacji imprez kulturalnych, sportowych, uroczystości, obchodów na terenie gminy.
- Rozpatrywanie wniosków o honorowe obywatelstwo gminy.
- Realizacja procedury dotyczącej nadawanie odznaczeń, medali lub innych tytułów przez gminę.
- Koordynowanie działań projektowych z zakresu herbu, flagi, emblematów, insygniów, medali lub innych symboli gminy.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu z pozyskiwaniem środków z funduszy europejskich należy:
- Pozyskiwanie i zarządzanie informacją o europejskich źródłach finansowania dla przedsięwzięć inwestycyjnych.
- Podejmowanie działań w celu pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania działalności inwestycyjnej, w tym przygotowanie dokumentów aplikacyjnych.
- Przygotowywanie wniosków aplikacyjnych o środki europejskie w sprawie dofinansowania inwestycji.
- Koordynowanie projektów.
- Współpraca z instytucjami zarządzającymi i wdrażającymi programy finansowane z funduszy europejskich.
- Programy i projekty współfinansowane ze środków zewnętrznych, w tym Unii Europejskiej.
- Wnioskowanie o udział w programach i projektach finansowanych ze środków zewnętrznych.
- Realizacja programów i projektów finansowanych ze środków zewnętrznych.
Do zadań związanych z prowadzeniem spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, udzielania pierwszej pomocy oraz ochrony przeciwpożarowej należy :
- Okresowa analiza stanu bhp.
- Zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu bhp.
- Przygotowywanie projektów wewnętrznych zarządzeń instrukcji dotyczących bhp.
- Rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy.
- Udział w dochodzeniach powypadkowych.
- Współdziałanie z inspekcją pracy.
- Szkolenie nowo przyjętych pracowników Urzędu oraz współdziałanie w organizowaniu szkoleń okresowych pracowników w zakresie BHP i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
- Zaznajamianie pracowników z zagrożeniami pożarowymi mogącymi wystąpić w danej komórce organizacyjnej, sposobami zapobiegania pożarom i postępowaniem w czasie pożaru oraz organizacją i przeprowadzeniem ewakuacji.
- Prowadzenie dokumentacji i spraw związanych z ochroną przeciwpożarową.
- Współdziałanie w zakresie ochrony przeciwpożarowej z Komendą Powiatową Straży Pożarnej.
- Nadzór nad rozmieszczeniem, sprawnością, konserwacją, oznakowaniem sprzętu oraz innych urządzeń przeciwpożarowych, oznakowaniem i utrzymaniem we właściwym stanie dróg ewakuacyjnych i pożarowych, środków łączności i alarmowania, punktów czerpania wody do celów gaśniczych.
- Prowadzenie działalności edukacyjnej i propagandowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej i BHP.
Metryka
Osoba wprowadzająca informację | Lidia Famuła |
Osoba publikująca informację | Lidia Famuła |
Osoba odpowiedzialna za informację | Marian Grajcarek |
Data opublikowania | 2016-07-14 15:12:12 |
Zmodyfikował | Lidia Famuła |
Data ostatniej aktualizacji | 2016-08-12 09:58:05 |