Przejdź do wersji aktualnej
Referat Bezpieczeństwa, Ochrony Środowiska i Promocji BOP-V
Wojska Polskiego 15
II piętro , pok. 24, 26
tel. +48 34 350 57 10 wew. 137, 141, 155
Email: um@gorzowslaski.pl
Kierownik Referatu - mgr Iwona Mycka-Kocemba
Do zadań Referatu Bezpieczeństwa, Działalności Gospodarczej i Promocji należy:
Sprawy obronne:
- postępowanie w sprawie wypłaty należnego świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie żołnierza rezerwy,
- kwalifikacja wojskowa,
- nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych,
- realizacja zadań państwa – gospodarza (HNS),
- przygotowanie dokumentacji oraz koordynowanie zadań Stałego Dyżuru Burmistrza,
- przygotowanie dokumentacji oraz koordynowanie zadań Głównego Stanowiska Kierowania,
- organizacja i realizacja Szkoleń Obronnych,
- opracowywanie rocznych i wieloletnich planów działania,
- przygotowanie dokumentacji oraz koordynowanie zadań Akcji Kurierskiej,
- przygotowanie podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa,
- planowanie operacyjne.
Sprawy Obrony Cywilnej:
- ustalanie, koordynowanie i kontrolowanie przygotowań i realizacji zadań OC,
- opracowanie, aktualizowanie i opiniowanie planu OC,
- tworzenie i przygotowanie do działania jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
- organizowanie szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej,
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
- zaopatrywanie organów i formacji OC w sprzęt, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji tego sprzętu,
- zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności w warunkach specjalnych,
- przygotowanie budowli ochronnych,
- aktualizacja i weryfikacja bazy danych sił i środków województwa opolskiego ARCUS 2005,
- opracowywanie dokumentacji organizacyjnej formacji OC.
Zarządzanie Kryzysowe:
- realizacja zadań z zakresu Planowania cywilnego,
- planowanie i organizowanie systemów ostrzegania ludności,
- reagowanie podczas wystąpienia sytuacji kryzysowych,
- organizacja i realizacja Szkoleń, ćwiczeń z zakresu Zarządzania Kryzysowego,
- obsługa administracyjna oraz biurowa Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną przed powodzią oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- opracowania planów ochrony przed powodzią.
Ochrona przeciwpożarowa:
- wykonywać zadania gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
- określanie potrzeb finansowych OSP z terenu gminy i zgłaszanie ich do projektu budżetu gminy,
- współdziałać z komendantem powiatowym PSP w zakresie przygotowania OSP do działań ratowniczych,
- prowadzić działania w zakresie rozpoznawania zagrożeń i podejmowania działań zapobiegawczych,
- koordynowanie przedsięwzięć dotyczących przygotowania ochotniczych straży pożarnych do działań ratowniczych i uczestniczenia w tych działaniach,
- nadzór nad przestrzeganiem w OSP i podczas działań ratowniczych przepisów BHP,
- ustalania potrzeb techniczno-sprzętowych dla poszczególnych OSP i proponowanie sposobu ich zaspokajania,
- tworzenie systemu łączności i alarmowania dla potrzeb działań ratowniczych,
- organizowanie przeglądów ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy,
- zapewnienie badań lekarskich oraz ubezpieczenia członków OSP od następstw wypadków podczas wykonywania zadań statutowych i dopilnowania wypłacania świadczeń odszkodowawczych,
- współpraca oraz współrealizacja z Państwową Strażą Pożarną oraz Gminnym Zarządem Ochotniczych Straży Pożarnych zadań dotyczących ochrony przeciwpożarowej.
Organizacje pozarządowe:
- opracowywanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na terenie Gminy,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi na terenie Gminy,
- pomoc organizacyjno merytoryczna,
- utrzymanie stałych kontaktów z organizacjami,
- pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizowanie projektów społecznych,
- pomoc w przygotowywaniu wniosków o dofinansowanie m.in. dla stowarzyszeń, sołectw, grup nieformalnych,
- przeprowadzenie otwartych konkursów ofert.
Sołectwa:
- pomoc w organizacji zebrań sołeckich,
- koordynowanie działań sołeckich związanych z wydatkami środków z budżetu Gminy,
- prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem świetlicami wiejskimi,
- prowadzenie spraw związanych z placami zabaw, siłowniami zewnętrznymi i pozostałymi terenami rekreacyjnymi,
- koordynacji realizacji programu "Odnowa wsi".
Promocja:
- przygotowywanie materiałów promocyjnych gminy,
- propagowanie osiągnięć gospodarczych, kulturalnych, oświatowych i sportowych w mediach,
- wykonywanie wszelkich czynności związanych z nadawaniem odznaczeń, medali, nagród, Honorowego obywatelstwa i innych tytułów przez Gminę,
- organizacja i udział w imprezach promocyjnych,
- wprowadzanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej i na stronę internetową oraz portale społecznościowe,
- gromadzenie informacji o Gminie,
- nadzór nad zabytkami w Gminie (plany i programy związane z zabytkami).
Turystyka, kultura i współpraca międzynarodowa:
- organizacja współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi,
- organizacja współpracy Gminy z miastami partnerskimi, w tym organizowania przebiegu wizyt delegacji zagranicznych,
- prowadzenie ewidencji innych obiektów świadczących usługi turystyczne,
- prowadzenia rejestru Instytucji Kultury,
- rejestracji usług turystycznych i agroturystycznych.
Wspieranie gospodarki i rynku pracy:
- prowadzenie spraw dotyczących wzmacniania sektora ekonomii społecznej,
- przekazywanie i pozyskiwanie informacji gospodarczej,
- współpracy z przedsiębiorstwami oraz potencjalnymi inwestorami, w tym informowanie i kierowanie inwestorów do odpowiednich komórek organizacyjnych Urzędu,
- wspieranie jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów gospodarczych działających na terenie gminy, w temacie udzielania informacji o możliwościach pozyskiwania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.
Działalność Gospodarcza:
- realizacja kompetencji Gminy w zakresie prawa działalności gospodarczej i krajowego rejestru sądowego przedsiębiorców CEIDG,
- analizy i diagnozowania zjawisk gospodarczych na obszarze gmin
Organizacja imprez oraz pozwolenia na sprzedaż alkoholu:
- współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- wydawanie i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- przyjmowanie wniosków i zgłoszeń imprez organizowanych na terenie Gminy,
- prowadzenia spraw związanych z bezpieczeństwem masowych imprez sportowych i rekreacyjno -sportowych organizowanych przez Urząd.
Opieka zdrowotna:
- współpraca z samodzielnymi niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie organizacji opieki zdrowotnej,
- koordynowanie działań w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia,
- koordynowanie działań dotyczących oceny stanu zdrowia mieszkańców oraz ustalania potrzeb w zakresie poprawy zdrowia i jakości opieki zdrowotnej.
Bezpieczeństwo i Higieny Pracy, ochrona p.poż:
- organizacji działań obejmujących zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w Urzędzie,
- koordynowanie tworzonych projektów instrukcji, regulaminów i schematów wyposażenia systemów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- ustalenie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ,
- kontrolowanie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- informowania Burmistrza o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z propozycjami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń.
Pozyskiwanie środków zewnętrznych krajowych i zagranicznych:
- pozyskiwania środków pozabudżetowych na tzw. projekty miękkie nie inwestycyjne,
- podejmowanie i inicjowanie działań w sprawach publicznych nie zastrzeżonych na rzecz innych podmiotów,
- organizowanie szkoleń, spotkań informacyjnych dotyczących naborów, pozyskiwania funduszy europejskich oraz grantów.
Monitoring:
- nadzór nad działaniem, systemu monitoringu miejskiego,
- udostępnianie na wniosek zapisów z monitoringu miejskiego.
Gospodarka energetyczna:
- nadzór nad energetyką w gminie,
- opracowanie założeń do „Planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Gorzów Śląski” oraz „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej”.
Kształtowanie i ochrona środowiska:
- ochrona przyrody, w tym m.in.:
- podejmowanie działań zmierzających do racjonalnego gospodarowania zasobami przyrodniczymi oraz do przeciwdziałania szkodliwym wpływom na środowisko powodującym jego zniszczenie,
- ustanawianie i utrzymanie form ochrony przyrody,
- wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów,
- wymierzanie kar administracyjnych za usuwanie drzew i krzewów bez zezwolenia,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną pomników przyrody.
- ochrona środowiska, w tym m.in.:
- przeciwdziałanie szkodliwym wpływom na środowisko powodującym jego zniszczenie, uszkodzenie lub zanieczyszczenie,
- wspomaganie działań mających na celu tworzenie i aktualizację programu ochrony środowiska,
- ustalanie wpływu realizacji inwestycji na środowisko,
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w szczególności przeprowadzanie procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko w zakresie spraw prowadzonych w referacie,
- realizacja zadań z zakresu ochrony wód przed zanieczyszczeniem, a zwłaszcza przed wprowadzeniem ścieków do wód,
- nakazywanie osobom fizycznym, których działalność negatywnie wpływa na środowisko, wykonywanie w określonym czasie czynności zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania,
- przekazywanie informacji Marszałkowi województwa o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska,
- sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska.
Gospodarowanie złożami i kopalinami:
- prowadzenie spraw z zakresu geologii surowcowej, w tym. m.in.:
- prowadzenie ewidencji złóż kopalin,
- opiniowanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych,
- opiniowanie planów ruchu zakładu górniczego,
- zatwierdzanie projektów zagospodarowania złoża.
- zatwierdzanie projektów prac hydrogeologicznych oraz geologiczno-inżynierskich.
Gospodarka energetyczna:
- prowadzenie spraw w obszarze gospodarowania energią wpływającym na poprawę jakości powietrza,
- opracowanie planów, programów dotyczących gospodarowania energią na szczeblu gminnym,
- realizacja zadań służących ochronie powietrza poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza.
Ochrona zabytków, miejsc pamięci i pomników:
- opieka nad zabytkami, pomnikami i miejscami pamięci,
- współdziałanie z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie ochrony zabytków,
- udział w opracowywaniu programów opieki nad zabytkami oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
- prowadzenie gminnej ewidencji zabytków,
- popularyzacja i upowszechnianie wiedzy o zabytkach.
Prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie realizacji zadań referatu.
Przygotowywanie projektów uchwał w sprawach z zakresu zadań realizowanych w referacie.
Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu zadań realizowanych w referacie.
Metryka
Osoba wprowadzająca informację | Lidia Famuła |
Osoba publikująca informację | Lidia Famuła |
Osoba odpowiedzialna za informację | Tomasz Olejnik |
Data opublikowania | 2016-07-14 15:12:12 |
Zmodyfikował | Lidia Famuła |
Data ostatniej aktualizacji | 2021-03-01 14:23:06 |